Uudis

Parkimismaja ehitus tekitab naabrite vahel hõõrumist
25.01.08

Autor: Teet Roosaar

Port Artur Grupi väitel rikutakse Pärnu kesklinna parkimismaja ehitades hoonestusõiguse konkursi tingimusi, linnavalitsuse arvates olid tingimused kõigile ühesugused.

“Algul kuulutati välja 1000 meetri jooks. 500 meetri pärast öeldi, et aitab küll,” ütles Port Artur Grupi nõukogu esimees Kaido Kruusoja. “Riik andis Lai 7 kinnistu linnale tasuta parkimismaja ehitamiseks ja kesklinna parkimisprobleemide leevendamiseks, nüüd tehakse sinna toidupood ja ühe kaubamaja parkla.”

Linn lisas viis protsenti kaubandust

Valitsuse 2004. aasta 18. juuni korralduses seisab, et Lai 7 asuv ärimaa antakse munitsipaalomandisse parkimismaja ehitamiseks. Linn võib maad kasutada ainult selleks ega tohi seda võõrandada.

Linnavalitsus ise parkimismaja ehitama ei hakanud, vaid kuulutas välja hoonestusõiguse konkursi. Konkursi üheks tingimuseks oli, et maja esimesele korrusele võib kuni viis protsenti hoone mahust projekteerida Aida tänava poolsesse külge kaubanduspindu, samuti võib hoones ette näha põhifunktsiooniga seotud teenindust: rehviremonti, autopesu või muud sarnast.

Esimene hoonestusõiguse konkurss ebaõnnestus. Teises osalesid nii Pärnu Keskuse omanikega seotud Win Markets kui Port Artur Grupp. Võitis Win Markets, kes lubas linnale kinnistu 40aastase hoonestusõiguse eest maksta 13 751 616 krooni ehk 6432 krooni ühe ruutmeetri eest. Port Artur Grupi pakkumine oli väiksem.

Kruusoja möönis, et parkimismaja esimesele korrusele jalakäijate tänava poole tossavate autode asemel väikekaubanduse planeerimine oli mõistlik. Kuid konkursist osavõtjana arvestas ta, et konkursil on 2138 ruutmeetri suurune maatükk, mida võib vastavalt detailplaneeringule hoonestada, mitte hiljem sellele lisandunud rambimaa.

Kuidas parkimismajja pääseb?

Arhitekt Tanel Tuhali koostatud kesklinna kvartali arhitektuurse visiooni järgi pidanuks parkimismajja pääsema mööda Aida 10 kinnistul asuvat kaldteed. Kui riik Aida 10 müüki pani, ostis selle ärimaana Port Artur Grupp. Loomulikult ei kuulu nende äriplaanidesse konkurentidele juurdepääsu ehitamine.

Win Marketsi ja Pärnu Keskuse üks omanikke Rein Kõgel selgitas, et pärast parkimismaja arhitektuurikonkurssi soovitasid spetsialistid parkimismajale Laia tänava poole rambi ehk spiraaltee ehitada. Praegu on algatatud uus Lai 7 detailplaneering ja linnavalitsusega sõlmimisel rambimaa hoonestusõiguse leping.

Kruusoja arvates on see konkursitingimuste rikkumine. “Panduse rajamine ei ole hädavajalik. Konkursil olnud kinnistu gabariitidesse mahub edukalt Tallinna Rävala parkimismaja laadne lahendus, kus autod pargivad kaldkorrusel, mis on ühtlasi üles-alla liiklumise tee,” rääkis ta.

Kõgeli arvates ei hakkaks parkimismaja ilma rambita tööle. “Inimene otsib korrusel kohta ja terve liiklus seisab tema taga. Nüüd on ootaja rambil ja tabloolt on näha, mitu kohta kuskil vaba on,” kõneles ta.

Kõgel rõhutas, et nad ei saa linnalt rambialuse maa hoonestusõigust tasuta, vaid maksavad selle eest 5,1 miljonit krooni ehk 6432 krooni ruutmeeter. Niisama suur on parkimismaja hoonestusõiguse ruutmeetri hind.

Seina ehitamisel ei jõutud kokkuleppeni

Naabermajade omanike vahel algasid erimeelsused, kui Lai 7 kinnistu Aida 10 poolsesse külge seina püstitamiseks ettevalmistusi hakati tegema. Win Markets küsis Aida 10 omanikult OÜ Morris Consultingult (Port Artur Grupi tütarfirma) kirjalikku luba, et seina ehitamise ajal naaberkinnistu maad kasutada.

Kruusoja tegi ettepaneku mõlema maja keldritasand ühise parkimisruumi tekitamiseks liita ja selleks servituudileping sõlmida. Kõgeli arvates piisanuks lihtkirjalikust kokkuleppest, servituudilepinguga ta päri ei olnud.

“Nende esitatud nõudmised ei olnud meile vastuvõetavad,” lausus Kõgel. “Miks ma peaks lastelaste eest otsustama, et kahe maja keldrist läbi peab saama?”

Kruusojal tekkisid kahtlused, et naaber tahab keldrisse toidupoe laoruume ehitada. Kõgel kinnitas, et parkimismaja keldrikorrusele on kavandatud oma töötajate autode ligi 30 parkimiskohta. Esimesel korrusel on Maxima toidupood, teeninduspinnad ja tehnilised ruumid, teisest kuuenda korruseni 340 tasulist parkimiskohta.

Kruusoja arvates ei luba naabrite sein neil Aida 10 kinnistut detailplaneeringu järgselt hoonestada ehk maju kokku ehitada. Kõgeli ütlust mööda on nende seina vastu ehitamine võimalik, kuid Win Markets ei saanud oodata, kuni Port Artur oma kinnistu ärikontseptsiooni paika paneb.

Konkurendid või koostööpartnerid?

Kuigi kumbki osaline seda otseselt välja ei ütle, on naabritevahelise hõõrumise põhjuseks Maxima toidupood, mis augustis-septembris parkimismaja esimesel korrusel uksed avab. Varem Port Artur 1 kõrval asunud toidukauplus on Port Artur 2 kaubakeskuses asuva Saaremaa tarbijate ühistu poe tõsine konkurent.

Kõgeli sõnade järgi peab ta pidevalt linnaelanike küsimustele vastama, millal Maxima taas uksed avab. “Pärnu elanikud saavad kaupluste vahel valida ja kauba hindu võrrelda,” rääkis ta.

Kõgel tuletas meelde, et parkimismaja rambi vastu protestiv Port Artur Grupp soovib Port Artur 2 parkimisprobleeme samuti Laia tänava äärse linnamaa arvel lahendada. Kumbki äriühing ei saa linnalt midagi tasuta, mõlemad maksavad maa kasutamise eest turuhinna järgi.

Pärnu Keskust nõustav konsultant Margit Raid soovitas Port Artur Grupil mõelda, kuidas kesklinnas tekkivast sünergiast osa saada. “Miks ei võiks klaasgaleriid üle Ringi tänava Port Artur 2 kaubamajani ehitada? Tulevikus teevad kesklinna kaubanduskeskuste omanikud kindlasti koostööd,” rääkis ta.